SYSTEM AND DIALECTIC APPROACH IN FURTHER TRAINING


https://doi.org/10.15372/PEMW20160203

Full Text:




Abstract

The article explores the problem of narrow specific training of specialists and therefore inefficient decisions and solutions taken. The paper shows the necessity to develop the system thinking and world outlook. This approach is regarded as the key task of further training in the Federal State Educational Standards. The article tries to develop the way of this goal achievement. The author makes the case to develop the approach to the strategic combination of scientific, philosophic, and social knowledge. The paper is aimed at foundation of basic concept of this knowledge. The strategic knowledge must be based on the subjects and curriculum. The authors suggest the system and dialectic approach to the foundation of the fundamental concept and teaching Humanities. The article considers the concept “public benefit” in this approach and shows its difference from the concept “social goods” and concept “public benefit” in the reductive approach. The author takes into consideration two types of social values: cultural values and ideological values. The authors show that close relation between these values is necessary for the sustainable development of society. The article contains the notions of ideology, economic and political social sub-systems. The authors highlight the differences in notions reviewed by reductive approach and system-dialectic approach.

About the Author

N. L. Rumiantseva
Russian State Academy of Intellectual Property
Russian Federation


References

1. Зинченко В. П. Образование. Мышление. Культура // Новое педагогическое мышление. М., 1989. С. 90-102.

2. ФГОС ВО по направлению подготовки 38.03.04 «Государственное и муниципальное управление» (уровень бакалавриата). Утв.10.12.2014 г. [Электронный ресурс]. URL: http://fgosvo.ru/fgosvo/92/91/4 (дата обращения: 16.11.2015).

3. ФГОС ВО по направлению подготовки 38.04.04 «Государственное и муниципальное управление» (уровень магистратуры). Утв. 26.11.2014 г. [Электронный ресурс]. URL: http://fgosvo.ru/fgosvo/92/91/4 (дата обращения: 16.11.2015).

4. ФГОС ВО по направлению подготовки 38.06.01 «Экономика» (уровень подготовки кадров высшей квалификации). Утв. 30.07.2014 г. с изм. и доп. от 30.04.2015 г. [Электронный ресурс]. URL: http://fgosvo.ru/fgosvo/92/91/4 (дата обращения: 16.11.2015).

5. Благо [Электронный ресурс]. URL: http://russika.ru/t.php?t=4866 (дата обращения: 15.11.2015).

6. Блага // Словарь Лопатникова [Электронный ресурс]. URL: http://slovar-lopatnikov.ru/slovar/b/blaga/- (дата обращения: 15.12.2013).

7. Гукасьян Г. М. Экономика от А до Я [Электронный ресурс]. URL: www.vocable.ru (дата обращения: 15.12.2013).

8. Общественные блага [Электронный ресурс]. URL: http://dic.academic.ru/dic.nsf/econ_dict/10130 (дата обращения: 16.11.2015).

9. Понятие общественного блага и его основные свойства [Электронный ресурс]. URL: http://cribs.me/ekonomika-obshchestvennogo-sektora/ponyatie-obshchestvennogo-blaga-i-ego-osnovnye-svoistva (дата обращения: 16.11.2015).

10. Ценность // Большая Советская энциклопедия [Электронный ресурс]. URL: http://dic.academic.ru/dic.nsf/bse/148589/%D0%A6%D0%B5%D0%BD%D0%BD%D0%BE%D1%81%D1%82%D1%8C (дата обращения: 15.11.2015).

11. Ильин И. О духовности инстинкта [Электронный ресурс]. URL: www.rumagic.com/ru_zar/sci_philosophy/ilin/a/j9.html (дата обращения: 20.04.2014).

12. Румянцева Н. Л. Социальная эволюция человека. Системно-диалектический подход. М.: Книжный дом «ЛИБРОКОМ», 2014.

13. Антология педагогической мысли России второй половины ХIХ - начала ХХ в. М.: Педагогика, 1990.

14. Соловьев В. С. Философское начало цельного знания. Минск: Харвест, 1999.

15. Румянцева Н. Л. Какую науку развивать в вузах? // Профессиональное образование в современ-ном мире. 2014. № 2. С. 34-42.

16. Кирдина С. Г. Институциональные матрицы и развитие России [Электронный ресурс]. URL: http://viperson.ru/wind.php?ID=255210 (дата обращения: 10.05.2015).

17. Павлов И. П. Рефлекс свободы. СПб., М., Харьков, Минск: ПИТЕР, 2001.


Supplementary files

For citation: Rumiantseva N.L. SYSTEM AND DIALECTIC APPROACH IN FURTHER TRAINING. Professional education in the modern world. 2016;6(2):214-220. https://doi.org/10.15372/PEMW20160203

Views: 454

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2224-1841 (Print)