EDUCATION IN THE SPHERE OF ARCHITECTURE IN RUSSIA AND ABROAD


https://doi.org/10.15372/PEMW20160118

Full Text:




Abstract

The article deals with the organization features of architectural education in Russia, in comparison with Western European countries, the USA and Canada; and reveals the differences in organization and plan content. Russian architectural education has passed the same way in its development, as the architectural education in other countries: from craft-labor approach in training (X-XVII centuries) to the academic knowledge. Before the October revolution in 1917, the architectural education in Russia and all over the world was artistic and engineering. But after the October revolution, this division of higher school of architecture, existing in Western countries, has been lost; architectural education has become universal: combining artistic and technical, and independent, getting in specialized institutions. The universality of the Russian architectural education complicates its comparison with the architectural education abroad in terms of content. Modern Russian model of architectural education, as the continuation of the Soviet education, stands against the Anglo-American model, with full liberalization of the education sector, free from the state; the French model, with a fully government-regulated educational standard, and the German model, with strong research component. Besides the superficial differences in the training of architects in Russia and abroad, there are deep differences with social conditionality. These differences are determined by the roles of architects in Western society, which are wider than the functions of Russian architects; and other social order, other requirements, that Western society has for the erected buildings and structures.

About the Authors

N. G. Kuznetzova
Tomsk State University of Architecture and Building
Russian Federation


T. A. Rakhimova
Tomsk State University of Architecture and Building
Russian Federation


References

1. Нефёдов В. А. Как вписать российское зодчество в международный формат. URL: http://www.akvobr.ru/rossiiskoe_zodchestvo_v_mezhdunarodnom_formate.html (дата обращения: 10.05.2015).

2. Johannes R. Entwerfen. Architektenausbildung in Europa von Vitruv bis Mitte des 20. Jahrhunderts: Geschichte - Theorie - Praxis. - Hamburg: Junius Verlag 2009.

3. Альберти Л.-Б. Десять книг о зодчестве (в двух томах). М.: Изд-во Всесоюзной академии архитектуры, 1935.

4. Николаев И. С. Архитектурное образование // Большая советская энциклопедия. М., 1969-1978. URL: http://alcala.ru/bse/izbrannoe/slovar-A/A14710.shtml (дата обращения: 10.05.2015).

5. Прохоров C. А. История становления архитектурных школ: художественная составляющая в архитектурном образовании // Известия Алтайского государственного университета. Филология и искусствоведение. 2012. 2-1 (74). С. 170-174.

6. Кольстет Л. А. История архитектурного образования в России: дис. … канд. пед. наук. Ростов-на-Дону, 2007.

7. Шланц Р. Архитектурно-образовательные программы. Управление образованием со стороны профессионального сообщества. URL: http://archpeter.ru/arkhiv/2014/01/arkhitekturno-obrazovatelnye-programmy-upravlenie-obrazovaniem-so-storony-professionalnogo-soobshhestva (дата обращения: 10.05.2015).

8. Архитектурное образование в Канаде: история и современность // InfoStudy. URL: http://infostudy.com.ua/press/articles/197/Архитектурное образование в Канаде: история и современность (дата обращения: 10.05.2015).

9. Как получить образование в Германии // Школа № BY - белорусский школьный портал. Все для школьника, учителя, абитуриента, родителя. URL: www.school-city.by/index.php?id=8890&option=com_content&task=view (дата: обращения 10.05.2015).

10. Ким Т. Э. Особенности архитектурного образования в США. URL: http://www.rusnauka.com/25_PNR_2012/Pedagogica/2_115939.doc.htm (дата обращения: 10.05.2015).

11. Кияненко К. В. Архитектурное образование в США. URL: http://www.akvobr.ru/arhitekturnoe_obrazovanie_v_ssha.html (дата обращения: 10.05.2015).

12. Кияненко К. В. Комментарий к американскому архитектурно-образовательному стандарту // Архитектурный вестник. 2006. № 6. С. 132-137.

13. Mace A. The Royal Institute of British Architects: a guide to its archive and history. London, New York: Mansell Publishing, 1986.

14. Мнения о российском и архитектурном образовании // Форум «Дизайн интерьера». URL: www.interior-design.club/threads/1215/ (дата обращения: 10.05.2015).

15. Eisenmenger M. Der Architekt: Das zukünftige Berufsbild unter Berücksichtigung seiner Verantwortung als Baumeister. Kassel: Kassel University Press, 2007.

16. Щукин А. Горожане не должны быть жертвами, а архитекторы - насильниками // ЭКСПЕРТONLINE. URL:expert.ru/expert/2012/42/gorozhane-ne-dolzhnyi-byit-zhertvami-a-arhitektoryi--nasilnikami/(дата обращения: 10.05.2015).


Supplementary files

For citation: Kuznetzova N.G., Rakhimova T.A. EDUCATION IN THE SPHERE OF ARCHITECTURE IN RUSSIA AND ABROAD. Professional education in the modern world. 2016;6(1):113-120. https://doi.org/10.15372/PEMW20160118

Views: 691

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2224-1841 (Print)