SYSTEM AND INSTITUTIONAL ANALYSIS OF FORMATION AND DEVELOPMENT OF PROFESSIONAL EDUCATION ON SOCIAL WORK


https://doi.org/10.15372/PEMW20160117

Full Text:




Abstract

The article represents the methodology of studying the processes of professional social education in modern Russia. The author highlights the problem of social service and sees the main solutions as theoretical and methodological research on processes of formation and development of national professional education in the sphere of social work. The paper represents the main provisions of the system analysis in the institutional model as an independent methodological approach that provides detailed research on the processes of formation and development of professional education in the sphere of social work in Russia. Combination of institutional approach and system approach in the same methodological view allows to explore professional education in the sphere of social work as a social institute necessary for social development. The author analyzes historical view and modern situation of social education in the system and institutional combination and represents system and institutional approach. This approach defines the institutional model of system analysis of professional education in the sphere of social work by means of correlation between the system elements and institutional processes related to professional education in the sphere of social work. The institutional model of the system analysis covers the whole complex of scientific tasks that define scientifically based pedagogical research of processes of formation and development of professional education in social work in modern Russia.

About the Author

D. V. Chernov
Novosibirsk State Pedagogical University
Russian Federation


References

1. Зборовский Г.Е. Образование: научные подходы к исследованию // Социологические исследования. 2000. № 6. С.15-20.

2. Педагогика профессионального образования /под редакцией В.А. Сластёнина. М., 2004.

3. Журавлева И.А. Философско-методологические основания анализа феномена образования // Актуальные вопросы современной науки. 2009. № 5-2. С. 169-177.

4. Майер Б. О. Образование в условиях глобальных изменений: методологическая функция философии образования // Философия образования. 2012. № 6(45). С. 117-121.

5. Наливайко Н. В. Введение в философию образования. Новосибирск: Изд. НГПУ, 2012.

6. Паршиков В.И.Актуальные вопросы развития отечественного профессионального образования // Профессиональное образование в современном мире. 2012. № 1. С. 3-8.

7. Турченко В. Н. Парадигмальный анализ системы общество-образование: научный доклад. Томск: ИРОС РАО, 2008.

8. Краевский В.В.Философия образования в системе научного знания // Вестник российского университета дружбы народов. Серия: философия. 2003. №2. С.21-29

9. Григорьев С. И. Современная ноосфера и социальное образование: компетентность и культуроцентричность в русском мире начала XXI столетия. М.: Изд-во РГСУ, 2013.

10. Гуслякова Л. Г. Формирование системы профессионального социального образования в российском обществе во второй половине ХХ - начале ХХI веков. Барнаул, 2004.

11. Герашкина Н.В. Система вузовской подготовки будущих социальных работников как компонент социальногообразования // Вестник ТГУ. 2012. Выпуск 6 (110). С.91-100.

12. Порожняков А.С. Институт образования как объект социально-философского анализа // Общество: политика, экономика, право. 2010. № 1. С.55-60.

13. Кувакова И.М., Соседов Г. А. Процессы институционализации и самоорганизации в сфере образования: вопросы научной методологии / под общ. науч. ред. д-ра филос. наук, проф. А.Л. Маршака. Тамбов: Изд-во Тамб. гос. техн. ун-та, 2009.

14. Разов П.В. Институциональный подход и возможности его применения в социологии управления // Армия и общество. 2012. №3(31). С.65-70.

15. Юсуфов М.М. Концептуализация понятия «социальный институт» в современной социологии //Историческая и социально-образовательная мысль. 2011. № 4 (9). С.162-166.

16. Порожняков А.С. Институт образования как объект социально-философского анализа // Общество: политика, экономика, право. 2010. № 1. С.55-60.

17. Сухарев О.С. Вопросы методологии институционального анализа: нормативные оценки и теория // Journal of institutional studies. 2010. Т. 2. № 3. С.24-40.

18. Чернов Д.В. Исследования проблем профессионального социального образования в России на современном этапе //EuropeanSocialScienceJournal. 2015. № 2 (53). С.115-122.


Supplementary files

For citation: Chernov D.V. SYSTEM AND INSTITUTIONAL ANALYSIS OF FORMATION AND DEVELOPMENT OF PROFESSIONAL EDUCATION ON SOCIAL WORK. Professional education in the modern world. 2016;6(1):107-112. https://doi.org/10.15372/PEMW20160117

Views: 417

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2224-1841 (Print)