EXPERIENCE OF RUSSIAN EDUCATION IN FORMATION OF MULTI-POLAR WORLD


https://doi.org/10.15372/PEMW20160103

Full Text:




Abstract

The system of Russian education has obviously proven its resiliency and viability in the challenging conditions of the 1990s social and cultural revolution; it managed not to surrender to the American standards of education modernization. The author puts forward a hypothesis that the social and cultural institution of Russian education possesses a hidden long-standing potential, which can ensure further development of the Russian education regardless the current educational system modernization. Subject of the research involved searching for social and cultural features of this institution, which ensured its viability in the epoch of changes and revolutionary shakedowns while providing for its further development. Theoretical foundation of the research includes the theoretical and methodological approach suggested by M. Castells, an American sociologist of Spanish decent, for analysis of the modern economy. The research has extensively relied on a social and cultural approach, as well as on monitoring of information on the topic and a descriptive method as a method of collecting information, its primary analysis and description of the data and its features. The author emphasizes the fact that before the collapse of the Soviet Union, only two world powers were educating professionals independently, without cooperating with other countries: the Soviet Union and the USA. In the Soviet Union, the system of education was developing independently from the monopolist hegemon, which greatly contributed to its success in the world. Russia’s current international activities are focused on promoting the idea of a multi-polar world. Development of the Soviet / Russia system of education has shown that it is impossible without a single educational space that would correspond to the related center of economic development. The fundamental principles of this educational space are as follows: accelerated internationalization and integration of national educational systems within a common center of economic development; diversification of education ensuring the training of professionals for economy and various industrial facilities; conversion of diplomas via recognizing them; a system of academic (patronizing) connections between universities of the «center-province» type; a system of multi-level education ensuring a general education of higher level; availability of economic tools of managing the academic and professional mobility. According to the author, the European experience of forming a single educational space should not be taken as a role model since it does not exist as of the year 2015. In the context of a monopolar world, a hegemon-monopolist pursues its targets by imposing its standards in national economies, politics and education. These standards stop working in a multi-polar world.

About the Author

T. A. Artashkina
Far Eastern Federal University
Russian Federation


References

1. Фребель Ф. Будем жить для своих детей / сост. и предисловие Л. М. Волобуева. М.: Издат. дом «Карапуз», 2001.

2. О развитии системы высшего и среднего профессионального образования в Российской Федерации: постановление Правительства Российской Федерации № 498 от 23 мая 1995 г. // Поиск. 1995. № 24. С. 7.

3. О стратегии модернизации высшего образования: Постановление Совета Российского Союза ректоров от 6-7 дек. 2002 г. URL: http://www.rsr-online.ru/doc/16/01.doc (дата обращения: 26.09.2015).

4. Национальная доктрина образования в Российской Федерации // Образовательный портал ucheba.com. URL: http://www.uroki.ru/met_rus/k_upravobraz/k_normdok/doktrina.htm (дата обращения: 26.09.2015).

5. Концепция модернизации российского образования на период до 2010 года: Приложение к приказу Минобразования России № 393 от 11.02.2002 // Российское образование. Федеральный образовательный портал: нормативные документы. URL: http://www.edu.ru/db/mo/Data/d_02/393.html (дата обращения: 26.09.2015).

6. Государственная программа Российской Федерации «Развитие образования» на 2013-2020 годы: утверждена Правительством Российской Федерации № 2148-р от 22.11.2012 / Министерство образования и науки Российской Федерации. URL: http://минобрнауки.рф/ (дата обращения: 26.09.2015).

7. Об образовании в Российской Федерации: Федеральный закон № 273 от 29.12.2012 // Министерство образования и науки Российской Федерации. URL: http://минобрнауки.рф/документы/2974 (дата обращения: 27.09.2015).

8. Будущее высшей школы в России: экспертный взгляд. Форсайт-исследование - 2030: аналитический доклад / под ред. В. С. Ефимова. Красноярск: Сибирский федеральный университет, 2012.

9. Будущее высшей школы в России: экспертный взгляд. Форсайт-исследование - 2030: аналитический доклад // Интелрос: Интеллектуальная Россия. URL: http://www.intelros.ru/reports/14409-buduschee-vysshey-shkoly-v-rossii-ekspertnyy-vzglyad-forsayt-issledovanie-2030.html (дата обращения: 27.09.2015).

10. Тюрина Л. Г. Образование и наука России при ВТО (Обзор по материалам прессы) // Alma mater. Вестник высшей школы. 2013. № 1. С. 17-24.

11. Куракова Н. Г. Факторы повышения международной конкурентоспособности российских вузов // Alma mater. Вестник высшей школы. 2014. № 6. С. 11-22.

12. Назарова И. Р. Форсайт в исследованиях будущего российского образования // Высшее образование в России. 2014. № 7. С. 22-29.

13. Ефимова И. Н. Рейтинг вузов стран БРИКС как катализатор повышения глобальной конкурентоспособности вузов, или Зачем он нам нужен // Alma mater. Вестник высшей школы. 2014. № 8. С. 13-17.

14. Гуслякова Е. В., Демчук А. Л., Телешова И. Г. Вхождение системы высшего образования Российской Федерации в Европейское пространство высшего образования: проблемы и задачи // Высшее образование в России. 2014. № 10. C. 5-10.

15. Блинов А. О., Рудаков О. С. Новая доктрина образования как условие изменяющегося государства // Alma mater. Вестник высшей школы. 2015. № 4. С. 23-28.

16. Егорычев А. М. Россия и мировая цивилизация: поиск социокультурных оснований в построении национальной системы образования // Alma mater. Вестник высшей школы. 2015. № 4. С. 20-27.

17. Глобальные и региональные тенденции развития отечественного образования (социально-философский анализ): монография / Н. В. Наливайко, В. И. Панарин, В. И. Паршиков; отв. ред. В. В. Целищев. Новосибирск: Изд-во СО РАН, 2010.

18. Евзрезов Д. В., Майер Б. О. Образование в условиях информационной глобализации: монография. Новосибирск: НГПУ, 2013.

19. Кастельс М. Глобальный капитализм и новая экономика: значение для России // Постиндустриальный мир и Россия. М., 2001. С. 64-84.

20. Промышленные ведомости. URL: http://www.promved.ru/mart2_2000_09.shtml (дата обращения: 24.09.2015).

21. Чесноков А. С. Вьетнамская диаспора в России: история и современность // Известия Уральского федерального университета. Серия 3: Общественные науки. 2009. Т. 69. № 3. С. 40-46.

22. Арташкина Тамара. Образование в контексте культуры: Социокультурный механизм взаимодействия. Palmarium Academic Publishing, Germany, 2012.

23. Яковец Ю. В. Глобализация и взаимодействие цивилизаций. М.: ЗАО «Изд-во “Экономика”», 2001.

24. Сорокина Н. Д. Образование в современном мире (социологический анализ) // Сайт «Конфликт-менеджмент в управленческом консультировании». URL: http://www.conflictmanagement.ru/cat/?cat=58 (дата обращения: 27.10.2006).

25. Сорокина Н. Д. Образование в современном мире (социологический анализ): монография. М.: Экономика и финансы, 2004.

26. Гребнев Л. «Анти-Болонья»: позиция или поза? // Высшее образование в России. 2005. № 9. С. 8-14.

27. Противостояния нет // Поиск. 2001. № 45. С. 8.


Supplementary files

For citation: Artashkina T.A. EXPERIENCE OF RUSSIAN EDUCATION IN FORMATION OF MULTI-POLAR WORLD. Professional education in the modern world. 2016;6(1):18-27. https://doi.org/10.15372/PEMW20160103

Views: 355

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2224-1841 (Print)