REGIONAL PECULIARITIES OF UNIVERSITY SCIENCE DEVELOPMENT IN THE CONTEXT OF GLOBALIZATION


https://doi.org/10.15372/PEMW20150422

Full Text:




Abstract

The article declares about education as being institutionalized sphere of human activity. It is included into fundamental social institutions as a form of social relations and life support of humanity, stability and development of public life, inheritance and succession of social and spiritual experience of generations. Russian universities have overcome the millennium crisis and they are still aimed at knowledge transfer and training staff but not at the research. These systems include a variety of social organizations and assume the net of institutions aimed at reproduction of attributive social relations, and each component of this complex has its own ontology. Globalization and world traditions imply technological transfer and reproduction of fundamental knowledge by means of university centres. Otherwise, science in Russian universities is characterized as being significantly behind the fundamental science. The publication insists on interaction between the research institutions of the Academy of Science and university centres in order to get fundamental knowledge. The author explores possibility of interaction of this kind in the region and takes into consideration the regional specific features.

About the Author

V. V. Petrov
Institute of Philosophy and Law RAS
Russian Federation


References

1. Динамика социальной структуры и трансформация общественного сознания (круглый стол) // Социологические исследования. - 1998. - № 12. - С. 48-61.

2. Новый сборник исследований за 2009 год [Электронный ресурс]. URL: http://ifolder.ru/18397814 (дата обращения: 30.11.2013).

3. Россия потеряла от «утечки мозгов» $1 трлн [Электронный ресурс]. URL: http://www.cnews.ru/reviews/index.shtml?2003/04/25/143751 (дата обращения: 11.12.2013).

4. Петров В. В. Инновационное образование в современной России. - Новосибирск, 2012.

5. Шаронова С. А., Назарова Е. А., Петров В. В. Национальные системы образования: под воздействием глобализации и неолиберализации. - Тула, 2015.

6. Диев В. С. Многомерный вектор глобализации: начало и основные компоненты // Философия образования. - 2005. - № 1 (12). - С. 15-21.

7. Наливайко Н. В., Панарин В. И., Паршиков В. И. Глобальные и региональные тенденции развития отечественного образования. - Новосибирск, 2010.

8. Черных С. И., Паршиков В. И. Трансграничное образование: перспективы развития на российском образовательном пространстве // Профессиональное образование в современном мире. - 2013. - № 3 (10). - С. 3-10.

9. Глобалистика : междунар., междисциплинар. энцикл. слов. (Global Studies) / гл. ред. И. И. Мазур, А. Н. Чумаков. - М.; СПб.; Нью-Йорк, 2006.

10. Миронов В. В. Модернизационные процессы в управлении образованием // Вестник Рос. филос. о-ва. - 2008. - № 2. - С. 51-59.

11. Петров В. В. Элитное образование: традиции Востока и Запада и их взаимодействие // Философия образования. - 2011. - № 1 (34). - С. 195-201.

12. Принципы М. А. Лаврентьева по организации науки и образования и их реализация в Сибири [Электронный ресурс]. URL: http://www-sbras.nsc.ru/HBC/2000/n47/f4.html (дата обращения: 20.08.2010).


Supplementary files

For citation: Petrov V.V. REGIONAL PECULIARITIES OF UNIVERSITY SCIENCE DEVELOPMENT IN THE CONTEXT OF GLOBALIZATION. Professional education in the modern world. 2015;(4):180-191. https://doi.org/10.15372/PEMW20150422

Views: 421

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2224-1841 (Print)