ECOLOGICAL EDUCATIONAL ENVIRONMENT OF TECHNICAL UNIVERSITY AS A FACTOR OF INCREASE OF RESISTANCE TO THE STUDENTS’ STRESS


https://doi.org/10.15372/PEMW20150411

Full Text:




Abstract

The ecological educational environment of technical university is directed on increase of resistance to the students’stress by means of ecology of educational process. The ecology of educational process includes the contents, forms, methods, means and technologies of training aimed at resistance to the students’stress that takes place due to use of new interactive forms of education, health saving technologies, a combination of theoretical and practical training of students. The ecological educational environment of technical university assumes the balanced of personal and behavioural components of resistance to the students’stress and problems of preservation, providing favorable ecology educational process which is interfaced to a high intellectual and emotional pressure of students. Resistance to stress in the ecology of educational process is caused by many external and internal factors among which play the correct organization of the mode of study and rest, the healthy lifestyle of students including health saving technologies large role. The research assumed development of the content of experimental work, the including personal and behavioural components of resistance to stress of students. Levels of motivation, knowledge, socialization and personal features were determined by personal criterion: «high», «average», «low», «unsatisfactory», in percentage expression. The behavioral criterion was determined by existence of ways of management of behavior of students, by existence of methods of providing and the maintenance of ecology of educational process: «yes» and «no». In the experiment, we use interactive methods and technologies will be in the classroom for the environment, which, in combination with modern information technology can improve the students' level of information, thereby increasing the personal and behavioral components of the stress the students.

About the Author

V. A. Danilenkova
Kaliningrad State Technical University
Russian Federation


References

1. Андреева А. А. Стрессоустойчивость как фактор развития позитивного отношения к учебной деятельности у студентов: автореф. … канд. псих. наук. -Тамбов, 2009.

2. Даниленкова В. А. Современный технический вуз и его экологическая среда // Молодой ученый. - 2014. - № 16.

3. Даниленкова В. А.Экологизация образования и экологическая образовательная среда вуза // Инновационные педагогические технологии: материалы междунар. научн. конф. - Казань, 2014.

4. Хуторная М.Л. Развитие стрессоустойчивости студентов в условиях интеллектуальных испытаний [Электронный ресурс]. URL: http://www.clissercat.com/content/html (дата обращения: 07.03.2015).

5. Якунин В. А., Тамашевский Н. И., Гричишин Л. А., Кирилов А. Н.(2008b) Мотивация личности студента в учебном процессе // Педагогика, психология и медико-биологические проблемы организации воспитания и спорта. - 2008. -№6.

6. Прохоров А. О.Смысловая регуляция инженерных состояний. -М., 2009.

7. Хананашвили М. М. Информационные неврозы. - Л., 1978.

8. Горячук И. В., Финогенко Е. И.Профилактика и коррекция дезадаптивных состояний студентов, формирующихся под воздействием информационного стресса.[Электронный ресурс]. URL: http://www.istu.edu/html(дата обращения: 06.03.2015).

9. Стёганцев А. В. Управление стрессом: системный подход // Управление кредитной организацией. - М., 2008.[Электронный ресурс]. URL: http://www.stiogantsev.ru/html(дата обращения: 05.06.2015).

10. Старикова Т. М. Формирование экологической готовности студентов педагогических вузов к созданию образовательной среды: дисс. … канд.пед.наук. - Сургут, 2005.[Электронный ресурс]. URL: http://www.dissercat.com/content/ (дата обращения 05.06.2015).

11. Пакулина С. А., Кетько С. М. Методика диагностики мотивации учения студентов педагогического вуза // Психологическая наука и образование. - 2010. - № 1. [Электронный ресурс]. URL: http://www.psyedu.ru/html(дата обращения: 06.03.2015).

12. Карташова К. С. Психология стресса: учеб.-метод. пособие. - Красноярск, 2012. [Электронный ресурс]. URL: http://www.ipps2.sfu-krass.ru/sctes/ipps.institute.sfu-kras.ru/files/(дата обращения: 05.06.2015).

13. Семикин Г. И., Мысина Г. А. Здоровьесберегающая деятельность субъектов образовательной среды вуза // Гуманитарный вестник МГТУ им. Н. Э. Баумана. - 2012. - № 10.

14. Даниленкова В. А. Интерактивные методы обучения в экологической образовательной среде морского технического вуза // Молодой ученый. - 2015. - № 2.

15. Даниленкова В. А. Экология в техническом вузе. Экспериментальный интегрированный междисциплинарный курс: учеб. пособие. - Калининград, 2009.

16. Дарвиш О. Б. Образовательная среда как фактор формирования психологической устойчивости юношей и девушек в условиях колледжа // Концепт. - 2014. - №23. [Электронный ресурс]. URL: http://www.e-koncept.ru/2014/14779/html(дата обращения: 05.06.2015).

17. Середа Т. В., Сергеева С. В., Воскресенко О. А. Основные направления педагогики сопровождения адаптации студентов первокурсников к образовательному процессу вуза // Известия высших учебных заведений. Гуманитарные науки. - 2008. - № 3.

18. Мысина Г. А. Здоровьесберегающая образовательная воспитательная среда вуза // Образование. - 2010. [Электронный ресурс]. URL: http://www.elar.urfu.ru/bitstream/10995/18930/1/urp-2010_85/2/_09.pdf(дата обращения: 05.06.2015).

19. Печников А. Н. Альтернативные подходы к проектированию и внедрению компактных технологий обучения // Образовательные технологии и общество. - 2013. - Т. 16. - № 2.

20. Ильин В. А. Электронные образовательные ресурсы. Виды, структуры, технологии // Программы, продукты, системы. - 2014. - № 2. [Электронный ресурс]. URL: http://www.swsys-web.ru/elektronic-educational.resourses.html(дата обращения: 05.06.2015).


Supplementary files

For citation: Danilenkova V.A. ECOLOGICAL EDUCATIONAL ENVIRONMENT OF TECHNICAL UNIVERSITY AS A FACTOR OF INCREASE OF RESISTANCE TO THE STUDENTS’ STRESS. Professional education in the modern world. 2015;(4):95-103. https://doi.org/10.15372/PEMW20150411

Views: 377

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2224-1841 (Print)