ON HUMANISM AND ITS PLACE IN EDUCATION AND UPBRINGING


https://doi.org/10.15372/PEMW20150403

Full Text:




Abstract

National researchersfocus of the problem of humanismin Russian education and upbringing lies as it is of great importance for development of the society. Reformation and modernisation of education in our country turned out to be really contradictory and destructive.Drawing upon Marx’s work Economic and Philosophic Manuscripts of 1844, his concept of humanism, the author defines humanism and considers this phenomenon from protohumanism to its modern form, which is assumed as partial humanism and its subsequent forms in the future.The author’s opinion is concerned with partial humanism, partial humanisation in the national system of education and upbringing, subject to objective and subjective factors.The formation of students’ human and civil personality traits, securing the quality of education and appropriate training of professionals and specialists imply concrete historical humanism element of education and upbringing.

About the Author

V. V. Pavlovskiy
Krasnoyarsk State Agrarian University
Russian Federation


References

1. Келле В. Ж. Гуманизм // Философский энциклопедический словарь / ред. кол.: С.С. Аверинцев [и др.]. - М., 1989.

2. Кондрашов П. Н. Гуманизм К. Маркса как альтернатива глобальному капитализму // Альтернативы [электронный ресурс]. URL: http: alternativy.ru/ru/node/1155 (дата обращения: 5.08.2015).

3. Круглов А. Г. Природа человека // Словарь («О-П»). - Екатеринбург, 1999. - С. 217-226.

4. Рубанцова Т. А., Фуряева О. В. Гуманизм и гуманитарные основы российской образовательной парадигмы // Профессиональное образование в современном мире. - 2014. - № 3 (14). - С. 11-21.

5. Маркс К. Экономическо-философские рукописи 1844 года // Маркс К., Энгельс Ф. Сочинения. Т. 42. - М., 1974. - С. 41-174.

6. Маркс К. К критике политической экономии. Предисловие // Маркс К., Энгельс Ф. Сочинения. Т. 13. - М., 1974.

7. Гумницкий Г. Н. И снова о свободе: либерализм и гуманизм // Вестник Российского философского общества. - 2015. - № 2 (74).

8. Конституция Российской Федерации. Текст и справочные материалы. - М., 2010.

9. Об образовании в Российской Федерации: федер. закон № 273-ФЗ от 29 декабря 2012 года.

10. Гершунский Б. С. Философия образования для ХХI века. - М., 2002.

11. Запесоцкий А. С. Образование: Философия. Культурология. Политика. - М., 2002.

12. Наливайко Н. В. Философия образования: формирование концепции. - Новосибирск, 2008.

13. Павловский В. В. Драма российского образования усугубляется // Философия образования. - 2013. - № 5. - С. 73-81.

14. Павловский В. В. Социальная философия и современность. - Красноярск, 2015.

15. Телегина Г. В. Реформа образования на Западе: либеральный консерватизм или консервативный либерализм // Вопросы философии. - 2005. - № 8.

16. Черных С. И., Паршиков В. И. Образование как услуга: социально-философский анализ // Профессиональное образование в современном мире. - 2015. - № 2 (17). - С. 40-47.


Supplementary files

For citation: Pavlovskiy V.V. ON HUMANISM AND ITS PLACE IN EDUCATION AND UPBRINGING. Professional education in the modern world. 2015;(4):17-25. https://doi.org/10.15372/PEMW20150403

Views: 376

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2224-1841 (Print)