CASE-STUDYMETHODOLOGY IN PROGRAMS OFPROFESSIONAL EDUCATION


https://doi.org/10.15372/PEMW20150318

Full Text:




Abstract

Educational cases and technologies of case study are considered to be one of the most productive and effective methods of training, especially in Economics and Management. Rendering the notion and variety of educational casesexplains the urgency of methodological questions consideration of their working out and application in programs of professional education. The author specifies the aims of the research, which assumedefinition of a place of this method in system of training active methods, specification of theattributes nature and characteristic, making conclusions about efficiency of applying in modern programs of professional education. The aims explain applying of such scientific methods as analysis and synthesis, classification and pedagogical experiment.The research results definingthe place ofcase-study techniques in the system of active methods of training, the concept and special characteristics of educational cases, classification of educational cases, basic approaches to working out of educational cases, and educational cases base of higher institution. The author applies analysis results of the pedagogical experiments carried out by means of methodological approaches and makes conclusions about possibilities and efficiency of applying cases when developing educational techniques.

About the Author

E. V. Zarukina
St. Petersburg State University of Economics
Russian Federation


References

1. Активные методы обучения: рекомендации по разработке и применению: учеб.-метод. пособие / Е.В.Зарукина, Н.А.Логинова, М.М.Новик. - СПб.: СПбГИЭУ, 2010.

2. Герасимов Б.Н. Интенсивные образовательные технологии: Методология управления педагогическими инновациями:монография. - Самара: Изд-во НОАНО ВПО СИБиУ, 2009.

3. Современные образовательные технологии: учебное пособие / под ред. Н.В.Бордовской. - М.: КНОРУС, 2011.

4. Наконечная О.А., Цынгуева В.В. Интерактивные технологии в высшей школе - фактор повышения качества образования// Профессиональное образование в современном мире. - 2013. - № 1. -С.39-44.

5. Михайлов А.С. Активные методы обучения в подготовке управленческих кадров // Потребность в новых кадрах для государственной администрации и гражданского общества: политика и экономика:материалы международной научно-практической конференции (Санкт-Петербург, 19-20 февраля 2015) / отв. ред. Н.В.Бурова, Н.Н. Покровская. - СПб.: Нестор-История, 2015.

6. Зарукина Е.В. Интерактивные методы обучения в реализации современных образовательных программ // Актуальные проблемы экономики и новые технологии преподавания (Смирновские чтения): материалы XII Международной научно-практической конференции (22 марта 2013 г., Санкт-Петербург). - СПб.: Изд-во МБИ, 2013.

7. Панфилова А.П. Инновационные педагогические технологии: Активное обучение: учеб.пособие. - М.: Издательский центр «Академия», 2009.

8. Полат Е.С., Бухаркина М. Ю. Современные педагогические и информационные технологии в системе образования: учебное пособие.- М.: Академия, 2010.

9. Хуторской А.В. Современная дидактика. - М.: Высшая школа, 2007.

10. Кирьякова А.В., Белоновская И.Д., Ольховая Т.А., Каргапольцева Д.С. Технология «кейс-стади» в компетентностно-ориентированном образовании: учебно-методическое пособие. - Оренбург: ООО «НикОС», 2011.

11. Матусевич А.П., Коровин С.В. Кейсы и кейс-стади: вопросы методологии. - М.: Магистр; ИНФРА-М, 2010.


Supplementary files

For citation: Zarukina E.V. CASE-STUDYMETHODOLOGY IN PROGRAMS OFPROFESSIONAL EDUCATION. Professional education in the modern world. 2015;(3):153-161. https://doi.org/10.15372/PEMW20150318

Views: 625

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2224-1841 (Print)