METHODOLOGICAL ISSUES OF ENGINEER’S EXPERTISE


https://doi.org/10.15372/PEMW20150311

Full Text:




Abstract

The paper considers the problem of defining the nature of engineer’s expertise. The authors represent a three-level model of engineer’s expertise nature; it assumes scientific background, methodological and socio-philosophical one. The article analyzes the nature of expertise at the scientific level. Technical science studies include engineering science studies and bring together the block of specific knowledge in this branch. The complex of engineering science includes investigation on the engineering specialists’ expertise and implies specific scientific branch with its own system of engineering knowledge, activities, and methods of research and organization of scientific group. Each of the engineering sciences and investigations on engineering specialists’ expertise on the scientific level result in explanation for the corresponding notions. The notions have descriptive features due to the nature of expertise and regarding the general engineering science; they show versatile objective reality of an engineering subject, abilities and specific featuresof their applying in inventive and constructive design. The nature of expertise is revealed in specific aspects of subjectivity insight in the professional field.

About the Authors

V. I. Kudashov
Siberian Federal University
Russian Federation


P. R. Valishin
Siberian Federal University
Russian Federation


References

1. Каширин В. П. Теория научного исследования. - Красноярск, 2007.

2. Князев Н. А. Философские проблемы исследования сущности и существования науки: монография. - Красноярск, 2008.

3. Чешев В. В. Техническое знание: монография / - Томск: Изд-во Том. гос. архит.- строит. ун-та, 2006.

4. Науковедение. Организационные и научно-учебные проекты / М. И. Ботов, Н. П. Ивченко, В. П. Каширин и др.; под.ред. проф. В. П. Каширина. - Красноярск: Изд-во КВВКУРЭ ПВО, 1998.

5. Князев Н. А. Методологические основы инженерного науковедения: монография. - Красноярск, 1999.

6. Гегель Г. В. Ф. Работы разных лет: в 2 т. Т. 2. - М.: Мысль, 1973.

7. Блинов В. И. Компетентностный подход на разных уровнях профессионального образования. - М., 2009.

8. Дружилов С. А. Профессионалы и профессионализм в новой реальности: психологические механизмы и проблемы формирования // Сибирь. Философия. Образование. - 2001. - № 5.

9. Профессионализм // Социология: энциклопедия / сост. А. А. Грицанов, В. Л. Абушенко, Г. М. Евелькин, Г. Н. Соколова, О. В. Терещенко. - Минск, 2003. URL: http://voluntary.ru/dictionary/568/word/profesionalizm (дата обращения: 2.02.2015).

10. Черных С. И., Паршиков В. И., Панарин В. И., Королева Е. В. Информация об итогах Всероссийской научно-практической конференции с международным участием «Профессиональное образование в условиях интеграционных и дезинтеграционных процессов в мире» (13-14 ноября 2014 г., Новосибирск) // Профессиональное образование в современном мире. - 2015. - № 1 (16) 2015. - С. 226-231.


Supplementary files

For citation: Kudashov V.I., Valishin P.R. METHODOLOGICAL ISSUES OF ENGINEER’S EXPERTISE. Professional education in the modern world. 2015;(3):87-94. https://doi.org/10.15372/PEMW20150311

Views: 318

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2224-1841 (Print)