CRISIS OF CONSCIOUSNESS AND GLOBALIZATION: A SOCIO-PHILOSOPHICAL ANALYSIS OF RELEVANT ASPECTS OF PROFESSIONAL EDUCATION


https://doi.org/10.15372/PEMW20150302

Full Text:




Abstract

This article analyzes the consciousness and activities of social phenomenon of globalization. The problem research assumes limits and dead ends in the education system and the outlook of society, which are considered at the same time as the opportunities for the further development of mankind in the globalization era. The methodological basis of the research is the dialectic approach, which considers the consciousness-activities in the context of social phenomena as dynamic, complex and evolving process, where education plays the role of adaptive human mechanism in the system of socio-cultural values, responding to the challenges of our time in a time of crisis. The crisis of consciousness implies breaking links amongthe elements of the cultural-historical complex and the complex mind-activity making preconditions for new quality of society and the education system.The leading role of consciousnessin human history in the stabilization and crisis periodsis explained scientifically. The author indicates that transfer to general society where education transfers cultural values and is revealed as an institute, which builds active human personality able to solve the modern tasks and accumulates cultural and professional competence is provided by means of cognition of the nature and mechanisms of consciousness.The research results in the crisis approach where students’ education and training should be carried out in respect to crisis competence of the academic staff and students in educational,cultural, communicative, and business environment. The author regards crisis thinking of students and teachers as a criteria to estimate efficiency of crisis competence. Crisis thinking of students and academic staff allows to perceive the outside world infavorable terms and to reflect in respect to dominant social worldview.

About the Author

L. D. Rasskazov
Krasnoyarsk State Medical University named after prof. V.F.Voyno-Yasenetsky underthe Ministry of Health in the Russian Federation
Russian Federation


References

1. Наливайко Н.В., Паршиков В. И. О тенденциях развития современного профессионального образования // Профессиональное образование в современном мире. - 2012. - №3(6). - С.3-6.

2. Наливайко А.В., Наливайко Н. В. К вопросу о социальной обусловленности развития современного отечественного образования // Профессиональное образование в современном мире. - 2012. - №1(4). - С.15-21.

3. Черных С.И., Софиенко М. Б. Модель образования: мода или необходимость // Профессиональное образование в современном мире. - 2012. - №1(4). - С.105-108.

4. Паршиков В.И., Наливайко Н. В., Майер Б. О. Тенденции развития отечественного образования (в аспекте современных глобальных проблем) // Профессиональное образование в современном мире.- 2012. - №2(5). - С.3-9.

5. Паршиков В.И., Черных С. И. Глобализация мультикультурального мира и образования: методологические аспекты взаимосвязи // Профессиональное образование в современном мире. - 2012. - №4(7). - С.4-16.

6. Наливайко Н.В. Функции философии как основа рассмотрения глобальных вопросов российского образования // Профессиональное образование в современном мире. - 2012. - № 4 (7). - С.41-47.

7. Фихте И.Г. Основа общего наукоучения // Сочинения в двух томах. Т. 1. - СПб.:Мифрил, 1993. - С. 65-337.

8. Маркс К. Капитал. Критика политической экономии. Т.1. Кн.1. Процесс производства капитала. - М.: Политиздат, 1983.

9. Маркс К. Немецкая идеология. Собр.соч.Т.3.- М.:Политиздат, 1955.

10. Риккерт Г. Философия жизни. - Киев: Ника-Центр, 1998.

11. Ленин В.И. Материализм и эмпириокритицизм: критические заметки об одной реакционной философии. - М.: Политиздат, 1979.

12. Ленин В.И. Философские тетради. - М.: Политиздат, 1990.

13. Радлов Э.Л. Философский словарь логики, психологии, этики, эстетики и истории философии. - М.: Книжный дом «ЛИБРИКОМ», 2010.

14. Шапошников А.К. Этимологический словарь современного русского языка. В 2-х т. Т.2. - М.: Флинта: Наука, 2010.

15. Ильенков Э.В. Диалектическая логика: очерки истории и теории. - М.: Издательство ЛКИ, 2010.

16. Ильенков Э.В. Диалектика абстрактного и конкретного в научно-теоретическом мышлении. - М.: Российская политическая энциклопедия (РОССПЭН), 1997.

17. Спиркин А.Г. Сознание и самосознание. - М.: Политиздат, 1972.

18. Спиркин А. Происхождение сознания. - М.: Государственное издательство политической литературы, 1960.

19. Щедровицкий П.Г. Идея деятельности и деятельностный подход. - М.: Российская политическая энциклопедия (РОССПЭН), 2010.

20. Андреев А.Л. Историческое самосознание. Теория. История. Практика. - Красноярск: ЛИТЕРА-принт, 2007.


Supplementary files

For citation: Rasskazov L.D. CRISIS OF CONSCIOUSNESS AND GLOBALIZATION: A SOCIO-PHILOSOPHICAL ANALYSIS OF RELEVANT ASPECTS OF PROFESSIONAL EDUCATION. Professional education in the modern world. 2015;(3):7-13. https://doi.org/10.15372/PEMW20150302

Views: 353

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2224-1841 (Print)