PROGRAMME APPROACH IN THE FORMATION OF students RESEARCH competence

Full Text:




Abstract

The article reveals the author's opinion that applying of competence-based approach in the system of higher education assumes development of programs. Programme approach implies that students are free to choose their field of activity and communication, make groups where they have all the necessary conditions for training and developing expertise. The Program “Training of students’ research сompetence” is an efficient mechanism for involvement of talented students in the research. The authors believe applying of the competency building approach in higher education assumes the development of programs. Programme approach implies that students are free to choose their field of activity and communication, make groups where they have all the necessary conditions for training and developing competence. Training students’ scientific and research competence is fundamental for intellectual development and educational quality. The Program “Training of students’ research сompetence” is an efficient mechanism for involvement of talented students in the research. It assumes scientific and methodological support for students and teachers, which contains strategic guidance, recommendations, guidance and instruments of the research competencies training. The authors believe students involvement in research to be the fundamental mechanism of programme implementation. The expected results include increase in number and quality of research projects and grants developed by the program participants, as well as improving the quality of public presentations of students’ research results (including the current and final assessment of students). Each program assumes assessment of its efficiency, which has the following peculiarity, exactly the lack of developed standards or analytically calculated standards. The programme approach corresponds to the students’ interests and takes into account the changes in the economic, social, political and moral aspects of life.

About the Authors

I. E. Tolstova
Novosibirsk State Agrarian University
Russian Federation


T. Yu. Kaloshina
Novosibirsk State Agrarian University
Russian Federation


References

1. Мединцева И. П. Компетентностный подход в образовании // Педагогическое мастерство: материалы II междунар. науч. конф. (г. Москва, декабрь 2012 г.). - М.: Буки-Веди, 2012.

2. Толстова И. Э., Калошина Т. Ю. Подготовка управленческих кадров в условиях инновационной экономики: монография. - Новосибирск: НГАУ, 2013.

3. Толстова И. Э. Методические указания по подготовке и защите выпускных квалификационных работ. - Новосибирск: НГАУ, 2007.

4. Толстова И. Э., Шефель В. Г., Скибицкий Э. Г. Инструкции по организации самостоятельной работы студентов: учебно-методическое пособие. - Новосибирск: НГАУ, 2008.

5. Толстова И. Э., Скибицкий Э. Г., Шабанов А. Г. Научно-педагогическая практика магистрантов: учебно-методическое пособие в 2-х частях. - Новосибирск: НГАУ, 2012.

6. Бобров В. В. Какая польза от компетентностного подхода в образовательном процессе? // Философия образования. - 2013. - № 2 (47).

7. Калошина Т. Ю. Использование информационных технологий при сборе и обработке исходных данных в ходе написания дипломного проекта // Информационные технологии в образовании: межвузовский сборник научно-методических трудов. - Чита: ЗабИЖТ, 2008.

8. Толстова И. Э., Шарыбар С. В. Содержание и методика самостоятельной учебной работы студентов. - Новосибирск: НГАУ, 2006

9. Толстова И. Э., Шарыбар С. В., Антошкина О. Г. Методические указания по выполнению научно-исследовательской работы студентов. - Новосибирск: НГАУ, 2007.

10. Зимняя И. А. Ключевые компетенции как результативно-целевая основа компетентностного подхода в образовании. - М.: ЛОГОС, 2004.

11. Божович Л. И. Избранные психологические труды: проблема формирования личности / под ред. Д. И. Фельдштейна. - М.: Международная пед. академия, 1995.

12. Вербицкий А. А. Активное обучение в высшей школе: контекстовый подход: метод.пособие. - М.: Высш. шк., 1991. // Научная библиотека диссертаций и авторефератов disserCat. URL:http://www.dissercat.com/content/modelirovanie-kak-sredstvo-obucheniya-v-professionalnoi-podgotovke-menedzherov-turizma#ixzz3Dv7rVaN8 (дата обращения: 15.02.2015)

13. Калмыкова 3. И. Продуктивное мышление как основа обучаемости. - М.: Педагогика, 1981.

14. Калмыкова 3. И. Психологические принципы развивающего обучения. - М.: Знание, 1979.

15. Кирьякова А. В. Аксиология образования. Ориентация личности в мире ценностей. - М.: Дом педагогики, 2009.

16. Андреев В. И.Конкурентология: учебный курс для творческого саморазвития конкурентоспособности. - Казань: Центр инновационных технологий, 2009.

17. Ахмедьянова Г. Ф. Инженерная компетентность как результат интеграции творческого и технологического компонентов обучения // Фундаментальные исследования. - 2011. - Ч. 1. - № 8.


Supplementary files

For citation: Tolstova I.E., Kaloshina T.Y. PROGRAMME APPROACH IN THE FORMATION OF students RESEARCH competence. Professional education in the modern world. 2015;(2):179-187.

Views: 446

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2224-1841 (Print)