THE PROBLEMS OF MILITARY EDUCATION AND SCIENCE (SOCIO-PHILOSOPHICAL ANALYSIS)

Full Text:




Abstract

Mastering the art of accumulated knowledge by mankind could not take place spontaneously, outside of any organized system. The function of creating an education system assumes the state policy in the field of education and defines the structure and relationship of the elements of this system and directions (outlooks) of its development. The modernization of military education in Russia is an objective social need, as a response to challenges of the twenty-first century. Russia's civilized development like others involved in the process of globalization is to build the foundations of the information society. In such circumstances there is an objective need for the modernization of social institutions including the Institute of military education and science. Knowledge and skills are the key expertise of the modern system of education, training and retraining. In this context, training of highly qualified military specialists, and modernization of military education and sciencean the requirements of the time. Science has always paved the way towards humanity. Military science as its integral part is ahead of development of military affairs, determines the direction and future features of the armed forces, the realities. Dynamics of development of military affairs in the world, the introduction of achievements of military science into day-to-day operations and combat use of troops, the improvement of military technology, as well as the scope of the military preparations of the leading countries in the world and exacerbation of the military-political situation in a number of regions make clear that it is impossible to train the modern officer using the old baggage, largely inherited from the Soviet army and intended for very different realities. This applies to both military and doctrinal views and technical base of training.

About the Author

V. V. Politch
Novosibirsk Military Institute of Internal Troops named after Army General IK Yakovlev, the Russian Interior Ministry
Russian Federation


References

1. ФЗ РФ «Об образовании в Российской Федерации» № 273-ФЗ от 29 декабря 2012 года.

2. Арташкина Т. А. Образование в контексте культуры: учеб.пособие. - Владивосток: Изд-во Дальневост. ун-та, 2006.

3. Черных С. И. Образовательное пространство в условиях информатизации общества: монография / отв. ред. Н. В. Наливайко - Новосибирск: Изд-во НГАУ, 2011. - Т. ХХХIX.

4. Философский энциклопедический словарь / под ред. Е. Ф. Губского, Г. В. Кораблевой, В. А. Лутченко. - М.: ИНФРА-М, 2006.

5. Аналитический обзор«Анализ зарубежного и отечественного опыта подготовки будущих офицеров». - М.: ЦОТИ ГКВВ МВД России, 2013.

6. Наливайко Н. В. Философия образования: формирование концепции: монография / отв. ред. Б. О. Майер. - Новосибирск: Изд-во СО РАН, 2008. - Т. ХХV.

7. Куренкова Р. А. Феноменология образования: современный диалог философии и педагогики [Электронный ресурс]. URL: http://www.globalistika.ru/congress2008/Doklady/11010.htm (дата обращения: 15.01.2015).

8. Вoенныйэнциклoпедичеcкий cлoвaрь.- М.: Издaтельcкий дoм «OНИКC 21 век», 2002.

9. Гитман М. Б., Данилов А. Н., Столбов В. Ю. Оценка уровня сформированности компетенций выпускника вуза // Открытое образование. - 2014. - № 1.

10. Андреев А. Л. Перспективы образования: компетенции, интеллектуальные среды, трансдисциплинарность // Высшее образование в России. - 2014. - № 3. - С. 30-39.

11. Кудашов В. И. Диалогичность образования как фактор развития современного образования: Сущность и специфика взаимосвязи: дис. … д-ра филос. наук. - Красноярск, 1998.

12. Тарская О. Ю. Модернизация российского военного образования: культурно-информационный аспект. - Саратов: ПАГС, 2011.

13. Талалова Л. Н. Интеграционные процессы в образовании: контекст противоречий: монография. - М.: Изд-во РУДН, 2003.

14. Наливайко Н. В., Панарин В. И., Паршиков В. И. Глобальные и региональные тенденции развития отечественного образования (социально-философский анализ): монография / отв. ред. В. В. Целищев. - Новосибирск: Изд-воСОРАН, 2010.


Supplementary files

For citation: Politch V.V. THE PROBLEMS OF MILITARY EDUCATION AND SCIENCE (SOCIO-PHILOSOPHICAL ANALYSIS). Professional education in the modern world. 2015;(2):122-131.

Views: 502

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2224-1841 (Print)