PHENOMENON OF UNCERTAINTY AND EXPERIENCE OF COSMISM IN THE DISCOURSE OF EDUCATION

Full Text:




Abstract

The author declares, modern education is intended to be an assertion and action; and concepts of moderntimes are characterized by interest in the unrendering of religious experience, language, dictionary, mentality, which has greatly to do with education. The article provides an analysis of the interaction between uncertainty phenomenon and the ideas of cosmism in educational discourse. Uncertainty is considered as an event and reflection. This gives the opportunity to understand not only the ontological, epistemic and ethico-aesthetic aspects of uncertainty, but also to outline the prospects in the field of education, which is associated primarily with the construction of a systemic and holistic picture of education in dialogue with the ideas of cosmism. Cosmism as the thought event focuses on approving educational action. In cosmism correlated religious values and the projective thoughts, images and ideas of philosophy, natural science views, prose and poetry. The article presents semantic and categorical analysis of images and concepts that arise in topological unity of uncertainty and cosmism. Because the concept of uncertainty is invariant significant for group and personal self-actualization of social actors, a concept explored in the context of cosmism, with the utmost fulness of ideas about the Genesis of society and the individual. Ultimately, the topic of uncertainty facing the problem of overcoming of postmodern relativism and the constructive comprehension of the meanings of the generic unity of philosophy and new educational programs.

About the Authors

A. A. Gryakalov
Herzen State Pedagogical University of Russia
Russian Federation


K. V. Preobrazhenskaya
Herzen State Pedagogical University of Russia
Russian Federation


References

1. Черных С. И., Паршиков В. И., Панарин В. И. Конкурентоспособность российского образования на мировом рынке образовательных услуг // Профессиональное образование в современном мире. - 2014. - № 3 (14). - С. 22-30.

2. Федоров Н. Ф. Единство Истории и Астрономии // Федоров Н. Ф. Собр. соч.: в 4 т. - М., 1997. - Т. 3. - С. 364-365.

3. Лосев А. Ф. Театрал // Лосев А. Ф. Жизнь. Повести. Рассказы. Письма. СПб., 1993. - С. 272-299.

4. Вульф К. Вместо предисловия: неопределенность как условие человеческой жизни // Неопределенность как вызов. Медиа. Антропология. Эстетика / под ред. К. Вульфа, В. В. Савчука. - СПб.: РХГА. 2013.

5. Лебедев А. В. Агональная модель космоса у Гераклита // Историко-философский ежегодник - 87. - М.: Наука, 1987. - С. 29-46.

6. Бадью А. Загадочное отношение философии и политики. - М.: Институт Общегуманитарных Исследований, 2013.

7. Подорога В. А. Апология политического. - М.: Изд. дом Гос. ун-та -Высшей школы экономики, 2010.

8. ЛатурБ. Когда вещи дают отпор: возможный вклад «исследований науки» в общественные науки // Социология вещей / под ред. В. Вахштайна. - М.: Территория будущего, 2006. - С. 342-364.

9. Грякалов Н. А. Волшба вещей: фетиши // EINAI. Проблемы философии и теологии. - 2012. - №. 2. - С. 2-43. Слотердайк П. Сферы. Микросферология. Т. 1. Пузыри / пер. с нем. К. В. Лощевского. - СПб.: Наука, 2005.

10. Наливайко Н. В., Паршиков В. И. О тенденциях развития современного профессионального образования // Профессиональное образование в современном мире. - 2012. - № 3 (6). - С. 3-6.

11. Колесников А. С. Миссия университета в эпоху постмодерна // Философское образование. Вестник ассоциации философских факультетов и отделений. - 2011. - Вып. 1 (2). - С. 99-117.

12. Грякалов А. А. Гетеротопии мегаполиса - места философии и философов // Философия познания и творчество жизни. - СПб.: Владимир Даль, 2014. - С. 66-79.

13. Holger H. Globalization of the Work Society: Proposal for a Re-interpretation of the Work Society as a Posttraumatic Syndrome // TRANS-HUMANITES. - 2009. - Vol. 1. - P. 21-24.


Supplementary files

For citation: Gryakalov A.A., Preobrazhenskaya K.V. PHENOMENON OF UNCERTAINTY AND EXPERIENCE OF COSMISM IN THE DISCOURSE OF EDUCATION. Professional education in the modern world. 2015;(2):23-32.

Views: 330

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2224-1841 (Print)