CREATIVITY ENHANCEMENT AS A RESULT OF subject activity OF PROSPECTIVE TEACHERS

Full Text:




Abstract

The article considers the subject-competence concept, reflecting the problem of professional and pedagogical training in three interpenetrating planes: the plane of the creative development of the individual student (individually-creative aspect), the plane of attitudes of prospective teachers to professional activity (motivational and valuable aspect) and the plane of the subject activity (reflective and innovative aspect), which determines the ability to examine the mechanism of updating the creative potential of prospective teachers through the operating and values. This assumes necessity of searching for ways to promote the best revealing of student creativity on the basis of his individuality. According to the authors, this assumes a qualitative rethinking of the nature of educational process at university aimed at creative experience, emotional and value attitude to the world, which is revealed in enhancing creative potential of the personality. The authors consider the scope of theatre activities to be one of the efficient conditions of educational process at University. Students’ stage is considered as a process pedagogically organized and regulated by the teacher; the process is based on the game "actor"-student, contributing to self-creative development of personality. The programme of studio-theatre ETS was developed and implemented in frames of enhancing self-development and self-realization of students. The programme was aimed at enhancing creative potential of the student personality in the scope of stage activities. The programme can be used and applied in higher education not only as a scope of creativity enhancement but as a mechanism of prospective teachers’ professional realization.

About the Authors

R. K. Serezhnikova
Sholom-Aleichem Priamursky State University
Russian Federation


O. Yu. Smachnaya
Sholom-Aleichem Priamursky State University
Russian Federation


References

1. Сериков В. В. Сможем ли мы подготовить компетентного педагога? Парадоксы и перспективы педагогического образования // Известия ВГПУ.Педагогические науки. - 2012. - С. 30-33.

2. Креативнаяпедагогика. Методология, теория, практика / под ред. д. т. н., проф. В. В. Попова, акад.РАО Ю. Г. Круглова. - М: БИНОМ, Лаборатория знаний, 2012.

3. Сережникова Р. К. Будущий педагог в пространстве творческого развития: монография. - Донецк, 2009.

4. Андреев В. И. Диалектика воспитания и самовоспитания творческой личности: Основы педагогики творчества. - Казань: Изд-во Казанского университета, 1988.

5. Роменец В. А. Субъект психологической активности как предмет исторической психологи // Психология субъектной активности личности. - Киев: Институт психологии АПН Украины, 1993. - С. 81-82.

6. Колесникова И. А. Педагогическая реальность в зеркале межпарадигмальной рефлексии. - СПб., 1999.

7. Поташник М. М. Педагогическое творчество: проблемы развития и опыт. - Киев: Радянська школа, 1989.

8. Борытко Н. М. В пространстве воспитательной деятельности: Монография. - Волгоград: Перемена, 2001.

9. Варламова Е. П., Степанов С. Ю. Психология творческой уникальности человека. - М.: Институт психологии РАН, 2002.

10. Зязюн І. А. Філософські засади освіти: освітні і виховні парадігми, освітні технології, діалектика педагогічної дії // Педагогічна майстерність у закладах професійної освіти. Київ, 2003. - С. 18-31.

11. Варламова Е. П. Модель самоосуществления творческой уникальности человека в рефлексивной судьбологии // Психологические проблемы самореализации личности. Вып. 5 / под ред. Л. А. Коростылевой. - СПб., 2001. - С. 21-39.

12. Серёжникова Р. К. Становление субъектности студента в процессе профессиональной подготовки как актуализация его творческого потенциала // Педагогическое образование и наука. - 2012. - № 3. - С. 70-74.

13. Серёжникова Р. К. Ценностно-синергетический подход к организации педагогического процесса в высшей школе // Высшее образование в России. - 2012. - № 3. - С. 77-81.

14. Азаров Ю. П.Тайны педагогического мастерства. - М. - Воронеж, 2004.

15. Гуманюк О. Е.Психологія Я-концепції: Монографія. - Тернопіль: Економічна думка, 2002.

16. Puccio G. J., Chimento M. D.Implisit theories of creativity: layperson perceptions of the creativity of adaptors and innovators. Perceptual and Motor Skills. - 2001. - Т. 92. - № 3.- Pages 675-681.

17. Смачная О. Ю. Театральная деятельность как фактор актуализации творческого потенциала личности студента // Вестник Южно-Уральского государственного университета. Серия: Образование. Педагогические науки. - 2014. - Т. 6. - № 2. - С. 92-96.


Supplementary files

For citation: Serezhnikova R.K., Smachnaya O.Y. CREATIVITY ENHANCEMENT AS A RESULT OF subject activity OF PROSPECTIVE TEACHERS. Professional education in the modern world. 2015;(1):193-203.

Views: 549

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2224-1841 (Print)