ONTOLOGICAL ASPECTS OF SOCIAL AND LANGUAGE EDUCATIONAL SPACE INTERACTION

Full Text:




Abstract

Since education is a fundamental social process, which we need to understand as ontological one, the author believes that the research of the ontological problems of language education can be conducted by means of philosophy of education in order to understand what geopolitical processes are reflected in the existing language education; what extent the language affects an adequate analysis of the processes taking place in society. The situation occurred in Ukraine is very indicative in this respect. The dominant ethnic group implements a function of socio-cultural violence in the territories conquered, namely in Donetsk and Luhansk self-proclaimed republics. While the example of the Republic of Belarus indicates that the constitutionally endorsed bilingualism in the post-soviet space allows to maintain a stable social situation in the country. Since in accordance with education as one of the most sustainable social institutions next generations are reproduced, therefore the type of education developed by a culture is essential to the formation and regeneration of civilization. Since the beginning of all education is the knowledge of the language, therefore the requirements for language education in modern conditions are defined. Consequently, the level of development of the society is in general higher or lower depending on how exactly the system of education including language education responds to public needs. Thus, it can be argued that intractable conflicts are ethno-linguistic confrontation in Ukraine. Views of residents of Ukraine about the future of their country depend on what part of the country they were born and what language is native for them. This once again confirms that the problems of language education are not only linguistic but first of all social problems.

About the Author

L. P. Zagorulko
Novosibirsk Military Institute of the Interior Troops of the Ministry of Internal Affairs in Russia
Russian Federation


References

1. Кудашов В. И. Диалогичность сознания как фактор развития современного образования: Сущность и специфика взаимосвязи: дис.. д-ра филос. наук. - Красноярск, 1998.

2. Загорулько Л. П. Языковое образование в современных условиях (социально-философский анализ): монография / отв. ред. Н. В. Наливайко. - Новосибирск: Изд-во СО РАН, 2012. - (Т. XLI. Приложение к журналу «Философия образования»).

3. Кара-Мурза С. Г. Советская цивилизация. Книга вторая. От Великой Победы до наших дней. - М.: ЭКСМО-ПРЕСС, 2002.

4. Абелева И. Ю. Механизмы коммуникативной речи: учеб.-моногр. пособие / подгот. к изд. и ред. В. И. Селиверстова. - М.: ПАРАДИГМА, 2012.

5. Лысак И. В. Общество как система: учебное пособие по социальной философии для студентов высших учебных заведений. - Таганрог: Изд-во ТТИ ЮФУ, 2012.

6. Загорулько Л. П. Языковая политика как категория социальной философии // Философия образования. - 2012. - № 6 (45). - С. 217-221.

7. Русакова Е. Нетерпимость и враждебность в российском обществе. М.: Педагогическое общество России, 2000.

8. Майер Б. О. Образование в условиях глобальных изменений: методологическая функция философии образования // Философия образования. - 2012. - № 6 (45). -С. 117-124.

9. Карпов А. О. Образовательный институт, власть и общество в эпоху роста культуры знаний. - СПб.: Алетейя, 2013.

10. Кэрил К. Раздоры продолжаются // ForeignPolicy, США. [Электронный ресурс] URL: http://inosmi.ru/world/20140223/217796956.html (дата обращения: 21.02.2014).

11. Котёнок Ю. Янукович готовится «отсидеться» // Утро. - 2007. - № 276. [электронный ресурс] URL: http://www.utro.ru/articles/2007/10/03/684403.shtml (дата обращения: 25.10.2014).

12. Зарецкий Е. Дерусификация в Украине после 1991 г.: наука, образование, СМИ. Часть 2. // RELGA. - 2007. - № 15 (160). [Электронный ресурс] URL: http://www.relga.ru/Environ/WebObjects/tgu-www.woa/wa/Main?issueid=165&level1=main (дата обращения: 28.10.2014).

13. Эмих Н. А. Культурная парадигма современного образования: философско-антропологические основания. - М.: Логос, 2012.

14. Шендрик И. Г. Образовательное пространство субъекта и его проектирование: моногр. - М.: АПКиПРО, 2003.


Supplementary files

For citation: Zagorulko L.P. ONTOLOGICAL ASPECTS OF SOCIAL AND LANGUAGE EDUCATIONAL SPACE INTERACTION. Professional education in the modern world. 2015;(1):150-158.

Views: 372

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2224-1841 (Print)