PROBLEMS OF COMMUNICATIVE COMPETENCE OF STUDENTS TRAINED AT TECHNICAL INSTITUTIONS WHEN IMPLEMENTING FEDERAL EDUCATIONAL STANDARDS-3

Full Text:




Abstract

Federal State Educational Standards of the 3d generation stipulate building of graduates’ communicative abilities as key ones. These abilities are revealed in conceptions of cultural and professional skills. But State Educational Standards don’t take into account their interaction by means of communicative competences. The author considers the problem of State Educational Standards-3 which assumes lack of cooperation and interaction between cultural and professional competences; in her opinion, this problem doesn’t allow building appropriate level of communicative competency which is of great necessity for graduates. The model aimed at building interaction between cultural and professional competences by means of communicative competency takes into account this interrelation. Studying the models existing, the author suggests considering the components of communicative competency model in order to apply new components. The author suggests paying attention to personal-psychological component, intellectual-information component and motivation-reflexive one as it is of great importance to clarify their substantive aspects in order to reach the goal of graduates’ communicative competency building. Also it is necessary to include communicative-network component into the model of communicative competency due to development of information and communicative technologies and their applying in all the spheres of life. This should be done in order to provide applying of all situation models of communication into professional activity. Development of model components allows covering all the aspects of communicative interaction and interrelation to achieve the level of graduates’ communicative skills. This level is necessary for personal fulfillment and career growth.

About the Author

T. S. Ilyina
Siberian State University of Telecommunications and Information Science
Russian Federation


References

1. Федеральный государственный образовательный стандарт высшего профессионального образования по направлению подготовки 210400 (110301) «Радиотехника» (квалификация (степень) «бакалавр») [Электронный ресурс] URL: http://fgosvo.ru/uploadfiles/fgos/20/20111115154734.pdf (дата обращения: 09.11.2014).

2. Федеральный государственный образовательный стандарт высшего профессионального образования по направлению подготовки 230100 (090301) «Информатика и вычислительная техника» (квалификация (степень) «бакалавр») [Электронный ресурс] URL: http://fgosvo.ru/uploadfiles/fgos/22/20111115155902.pdf (дата обращения: 09.11.2014).

3. Гутарёва Н. Ю. Тестирование при определении уровня сформированности иноязычной коммуникативной компетенции: автореферат диссертации [Электронный ресурс]. URL: http://nauka-pedagogika.com/pedagogika-13-00-02/dissertaciya-testirovanie-pri-opredelenii-urovnya-sformirovannosti-inoyazychnoy-kommunikativnoy-kompetentsii (дата обращения: 09.11.2014).

4. Разнова Н. В. Изучение требований рынка труда к системе профессионального образования [Электронный ресурс] URL: http://labourmarket.ru/pages/conf1/book2_html/21_raznova.htm (дата обращения: 25.11.2014).

5. Социологическое исследование отношения работодателей из бизнеса к выпускникам российских вузов «Выпускник для работодателя». Аналитический центр «Эксперт» [Электронный ресурс]. URL: http://edu.tltsu.ru/sites/sites_content/site125/html/media26071/analitik.doc (дата обращения: 09.11.2014).

6. Мухин Л. Н., Павленко А. В. Отношение работодателей к выпускникам вузов на примере города Томска. [Электронный ресурс]. URL:http://www.cstv.tsu.ru/res/otnoshenie.pdf (дата обращения: 09.11.2014).

7. Must-Have Health Information Technology Skills to Get Ahead in the Real World [Электронныйресурс]. URL: http://www.rasmussen.edu/degrees/health-sciences/blog/must-have-health-information-technology-skills-to-get-ahead/ (дата обращения: 09.11.2014).

8. Getting a graduate job in IT and technology: the basics [Электронный ресурс]. URL: http://targetjobs.co.uk/career-sectors/it-and-technology/286177-getting-a-graduate-job-in-it-and-technology-the-basics (дата обращения: 07.11.2014).

9. Булыгина Л. Н. Формирование коммуникативной компетентности подростков в школьном обучении: автореферат диссертации [Электронный ресурс]. URL: http://mail2.tmnlib.ru/jirbis/files/upload/abstract/13.00.01/4312.pdf (дата обращения: 08.11.2014).

10. Кузякина Н. А. Модель формирования профессионально-коммуникативной компетентности будущих авиаспециалистов в процессе обучения иностранному языку // Филологические науки. Вопросы теории и практики. - 2014. - № 4. - С.113-117.

11. Михайлова Е. В. Технологические основы формирования коммуникативной компетентности // Вестник Томского государственного университета - 2010. - № 340. - C. 191-194.

12. Van Ek J. A., Trim J. L. M. Waystage 1990: Council of Europe Conseil de l'Europe Text. Cambridge: Cambridge University Press, 1999.

13. Bagarić Vesna, Djigunović J. M.Defining communicative competence// Metodika. - 2007. -Vol. 8.- P. 94-103.


Supplementary files

For citation: Ilyina T.S. PROBLEMS OF COMMUNICATIVE COMPETENCE OF STUDENTS TRAINED AT TECHNICAL INSTITUTIONS WHEN IMPLEMENTING FEDERAL EDUCATIONAL STANDARDS-3. Professional education in the modern world. 2015;(1):124-133.

Views: 506

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2224-1841 (Print)